En ryddig kundereskontro gjør årsoppgjøret enklere, gir deg bedre likviditet, økt kontroll og frigjør tid. Det høres kanskje trivielt ut, men virkeligheten er ganske enkel, jo raskere du purrer jo raskere får du betalt!
– Alt for mange venter for lenge med å rydde i forfalte faktura. Når du først sitter der i januar med purringer, reklamasjoner og gamle poster, koster det både tid og likviditet. Ta et tak nå, så får du en mykere landing», sier Marianne Thielemann, seniorrådgiver.
Gamle poster er risiko. Gå gjennom utestående forfalte fakturaer og send purring. Målet er enkelt, en ryddig og oppdatert reskontro og penger i banken.
De fleste som ikke betaler, har rett og slett glemt fakturaen! Det sier sitt.
Derfor kan betaling kun være en purring unna. Vi anbefaler at første purring er et inkassovarsel, fra et inkassoselskap.Husk at et inkassovarsel skal ha 14 dagers betalingsfrist.
– Vår anbefaling er at første purring er et inkassovarsel, ikke en høflig påminnelse som havner i samme mappe som nyhetsbrev og tilbud. Og gjør dette løpende, ikke i skippertak, sier Marianne Thielemann, seniorrådgiver.
Har du sendt inkassovarsel og fortsatt ikke fått betaling, er neste steg inkasso. Terskelen er ofte lavere enn mange tror, og prosessen er enkel når du bruker en integrert løsning. Ikke la poster bli liggende «til senere».
– Vi ser klart høyere løsningsgrad når inkassovarsel sendes fra inkassobyrået. Saker som tas tidlig lar seg løse langt enklere enn saker som har blitt liggende, derfor trenger du gode rutiner og løpende oppfølging, sier Astrid Hoston, daglig leder i Orkla Credit.
Orkla Credit har et tett samarbeid med Admento, og har drevet med inkasso i 40 år. De har mye erfaring, og alt du trenger innen inkasso og kredittrådgivning.
Vet du at fakturaen ikke blir betalt, kan du bokføre tapet og få tilbake merverdiavgiften du allerede har betalt. Det krever:
Dette sparer deg for penger, kan bidra til likviditeten – og gjør regnskapet mer presist.Om du avtaler med kunden at han ikke skal betale skal faktura krediteres.
Uavklarte reklamasjoner stopper ikke bare betalinger, de spiser tid. Svar skriftlig og vær rask. Kan dere bli enige om delbetaling? Flott. Hvis ikke, kan Forliksrådet være veien videre. Målet er alltid fremdrift.
Rask oppfølging fører også til at flere betaler. Totalt sett vil dette også føre til mindre tap for selskapet.
Manuelle purrejobber hører ikke hjemme i 2025. De fleste økonomisystemer har automatisering for innfordring. Bruk det.Spør din regnskapsfører for hjelp til oppsett.
En ryddig kundereskontro før nyttår (aller helst løpende!) gir deg:
Ønsker du at vi tar en prat om hvilken løsning som passer best for deg?
Ta kontakt, så finner vi riktig løsning for deg!